TEMAT: Segregacja – rewelacja! 

AUTOR: Teresa Truchan – doradca metodyczny MODN w Ełku

CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE (Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ):
Uczeń:

  • uzasadnia konieczność ochrony przyrody;
  • prezentuje postawę szacunku wobec siebie i wszystkich istot żywych;
  • opisuje i prezentuje postawę i zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.

TREŚCI NAUCZANIA – WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE (Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ):

Uczeń:

  • przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody i propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
  • analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną;
  • uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej.

CELE LEKCJI:

Uczeń:

  • potrafi posegregować śmieci na poszczególne frakcje,
  • wie, jakie odpady są niebezpieczne i co należy z nimi robić,
  • rozumie potrzebę segregacji i recyklingu śmieci.


METODY PRACY:

  • gry dydaktyczne,
  • miniwykład
  • burza mózgów
  • praktyczna działalność uczniów.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • karty pracy
  • narzędzia TIK


PRZEWIDYWANY CZAS:
45 min

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby na swoich urządzenia otworzyli przeglądarki internetowe i wpisali adres: menti.com, a następnie, kiedy pojawi się okienko, wpisali kod (kod zostaje wygenerowany automatycznie, kiedy nauczyciel utworzy ćwiczenie). Adres strony oraz kod do gry nauczyciel podaje uczniom dzień wcześniej za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub innego komunikatora. (Instrukcja do przygotowania zadania – załącznik nr 1). Uczniowie wchodzą na stronę z ćwiczeniem. Nauczyciel widzi, ilu uczniów pojawia się w aplikacji, zachęca ich, udziela dodatkowych instrukcji, może pokazać na ekranie, jak wejść na wskazaną stronę. Uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w grze poprzez wybranie odpowiedzi. Pytania do uczniów:
  • Jakie śmieci umieścisz w pojemniku koloru zielonego?

papier karton, gazety

folia, puszki, kartony

szklane butelki, słoiki, szklane opakowania

  • Jakie śmieci umieścisz w pojemniku koloru żółtego?

papier, karton, gazety

folia, puszki, plastikowe butelki

resztki owoców i warzyw

  • Jakie śmieci umieścisz w pojemniku koloru niebieskiego?

resztki owoców i warzyw

zeszyty, tekturowe opakowania, papier

reklamówki, puszki, kapsle

  • Jakie śmieci umieścisz w pojemniku koloru brązowego?

gałęzie drzew i krzewów, obierki

papier, karton, gazety

zabawki, pieluchy, zużyte ręczniki

  1. Nauczyciel wyświetla slajdy ukazujące odpowiedzi uczniów, ocenia ich pracę. Podsumowuje wykonanie zadania.
  2. Następnie zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji. Pokazuje planszę przypominjącą o frakcjach segregacji śmieci i umieszczanych tam odpadach (załącznik nr 2).
  3. Nauczyciel mówi uczniom, że ćwiczenie dowodzi, że umieją segregować śmieci. Jednak czasem pojawiają się takie odpady, które mogą sprawiać trudności w ich segregowaniu. Pyta, co należy zrobić z: lekarstwami, zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, bateriami. Uczniowie odpowiadają: Lekarstwa to odpady niebezpieczne Należy zanieść je do apteki i wyrzucić do pojemnika przeznaczonego na leki przeterminowane. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oddaje się do sklepu, gdzie można taki sprzęt nabyć lub do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów. Baterie należy wrzucać do specjalnych pojemników umieszczonych w wielu sklepach, instytucjach, szkołach.
  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach ustalili, w jaki sposób segregacja śmieci korzystnie wpływa na środowisko przyrodnicze? Dlaczego ważne jest, aby wszyscy segregowali śmieci? Przykładowe odpowiedzi uczniów:

zmniejszenie ilości dzikich wysypisk, zmniejszenie ilości śmieci, łatwiejszy recykling, racjonalne wykorzystanie surowców wtórnych, recykling surowców wtórnych spowoduje zmniejszenie wykorzystania zasobów natury, np. wycinania lasów, zanieczyszczenia powietrza, wody, gleby, śmieci mogą być źródłem energii, więcej miejsc pracy.

  1. Nauczyciel kieruje do uczniów polecenie: Podajcie konkretne propozycje powtórnego wykorzystania takich odpadów jak: makulatura, butelki plastikowe, odzież. Przykładowe odpowiedzi uczniów:

Makulatura: zostaje wykorzystana do produkcji papieru toaletowego, gazetowego, zapałek, szarego papieru pakowego, możemy samodzielnie wykorzystać makulaturę do przygotowania ozdób, zabawek.

Butelki plastikowe: można przeznaczyć do wykonania opakowań, elementów mebli, a nawet ubrań, także do przygotowania ozdób, zabawek.

Odzież: do produkcji ścierek, np. do polerowania samochodów, wypełniania siedzeń, izolacji, jako ubranie dla lalek, szmatkę do wycierania kurzu i sprzątania w domu.

  1. Nauczyciel ocenia ich pomysły, prosi, aby to, co zaproponowali realizowali także w swoim życiu. Prosi, aby segregacja i zachowania służące zmniejszeniu ilości odpadów stały się nawykiem w ich codziennym życiu.


EWALUACJA:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania: Chcę segregować śmieci, bo w ten sposób… Uczniowie podają swoje propozycje, zapisują je. Prowadzący docenia proekologiczną postawę młodych ludzi, dziękuje uczniom, żegna się.


BIBLIOGRAFIA:
1. Sągin B., Boczarowski A.,Sęktas M., 2018, Puls Życia Podręcznik do biologii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa: Nowa Era.

 

MATERIAŁY DODATKOWE:

 

Do pobrania
scenariusz_zajęć_śmieci_kl._V-VIII