TEMAT: Życiodajna woda.

AUTOR: Krystyna Żak – doradca metodyczny MODN w Ełku

CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE:

  • zapoznanie uczniów z rolą wszechobecnej w przyrodzie wody

TREŚCI NAUCZANIA – WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:

  • wie, gdzie w przyrodzie znajduje się woda;
  • rozumie znaczenie wody w życiu ludzi, roślin i zwierząt;
  • rozumie konieczność oszczędzania wody;
  • potrafi przeprowadzić proste doświadczenia zgodnie z instrukcją.


METODY PRACY:

  • miniwykład,
  • pogadanka,
  • dyskusja,
  • doświadczenia,
  • burza mózgów.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • filmy,
  • nagranie dźwięków wody,
  • rysunek kropli wody,
  • napisy,
  • przedmioty do doświadczeń: miska, wata, gąbka, kawałek tkaniny naturalnej, folia, plastikowy klocek, kawałek gliny, nielakierowane drewno, tektura, chustka, wysuszony mech, gliniana doniczka, ołówek, strzykawki, słomki, różne rodzaje wody, kubeczki, kostka do gry.

PRZEWIDYWANY CZAS: 90 minut (2 jednostki lekcyjne)

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Zajęcia rozpoczynamy zabawą – zgadywanką Dźwięki wody.

Prosimy, aby dzieci usiadły w kręgu. Odtwarzamy różne wodne odgłosy (np. kapiący kran, szum wodospadu, rzeki, fale oceaniczne, szum spłukiwanej wody, deszcz itp.). Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co to za dźwięki, co je wszystkie łączy. (https://www.youtube.com/watch?v=oUgNe1fts-0 dostępny online: 16.11.2022,

https://www.youtube.com/watch?v=Q9nb3NAPT3U dostępny online: 16.11.2022)

  1. Po zakończeniu zabawy nauczyciel pyta uczniów:
  • W jakiej postaci woda występuje na Ziemi?
  • Gdzie dookoła nas jest woda? (rzeki, jeziora, źródła, lodowce, chmury, deszcz, śnieg, wody podziemne itd.).

Nauczyciel informuje uczniów, że woda jest również ukryta w różnych rzeczach. Następnie zadaje uczniom pytania:

  • Czy można się napić pomidorem albo arbuzem?
  • Które warzywo ma w sobie więcej wody: marchewka czy ogórek?
  • W czym jeszcze znajduje się woda? (na przykład w wilgotnej ziemi,
    w roślinach, w zwierzętach.)

Nauczyciel wyjaśnia, że organizm człowieka składa się przede wszystkim z wody. Ciekawostką dla dzieci jest fakt, iż organizm dziecka ma więcej wody (do 70%)
niż dorosłego (ok. 60%).

Nauczyciel przedstawia uczniom inne ciekawostki o wodzie (załącznik nr 1).

  1. Badacze wody.

Nauczyciel proponuje uczniom wykonanie doświadczeń związanych z wodą.

Doświadczenie 1. Wyciskanie wody

Nauczyciel przygotowuje miskę z wodą oraz różne materiały, które wchłaniają i nie wchłaniają wody, takie jak: wata, gąbka, kawałek tkaniny naturalnej, folia, plastikowy klocek, kawałek gliny, nielakierowane drewno, tektura, chustka, wysuszony mech, gliniana doniczka itp. Daje dzieciom przedmioty, aby mogły ich dotknąć, ścisnąć, obejrzeć, zważyć w dłoniach. Następnie uczniowie wkładają je do wody i zostawiają na klika chwil. Następnie wyjmują je, ponownie oglądają i sprawdzają, z których można wycisnąć wodę, które stały się cięższe (i dlaczego).

Doświadczenie 2. Kapanie

Nauczyciel przygotowuje różne przedmioty oraz miskę z wodą . Uczniowie próbują za pomocą tych przedmiotów z naczynia pełnego wody wydobyć kroplę.

W tym celu używają np. palca, ołówka, strzykawki, słomki.

Nauczyciel pyta uczniów:

  • Jakich innych przedmiotów można użyć? Wypróbujcie je.
  • Która metoda jest najlepsza?

 Doświadczenie 3. Smak wody

Nauczyciel przygotowuje różne rodzaje wody: gotowana, mineralna, źródlana, gazowana itp. Uczniowie zgadują, jakiej wody próbują.

  1. Burza mózgów: Czy wody może zabraknąć?

Nauczyciel proponuje obejrzenie filmu Bez wody nie ma życia-(https://www.youtube.com/watch?v=HU3zbIiiqv8 dostępny online: 17.11.2022)

Po obejrzeniu filmu uczniowie odpowiadają na pytanie, czy wody może zabraknąć.

  1. Praca w grupach: Jak oszczędzać wodę?

Nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy, których zadaniem jest wypisanie sposobów oszczędzania wody. Każda grupa zajmuje się jednym z problemów: mycie, gotowanie , pranie , podlewanie ogródka. Rozdaje poszczególnym grupom kartki
w kształcie dużej kropli wody z odpowiednim tytułem (załączniki nr 2,3), a uczniowie piszą na nich, jak należy postępować, aby oszczędzać wodę, np.:

Mycie:

  • Płucz zęby wodą z kubeczka, zakręć kran.
  • Stosuj szybki prysznic.
  • Nie stosuj kąpieli w wannie z dużą ilością wody.
  • Zakręcaj i dokręcaj kurki.

Pranie:

  • Pierz w misce, a nie pod kranem.
  • Unikaj prania pod bieżącą wodą.
  • Nie uruchamiaj pralki dla kilku sztuk bielizny.

Gotowanie:

  • Gotuj krótko w małej ilości wody.
  • Myj naczynia w misce lub w zmywarce.
  • Nie myj naczyń pod bieżącą wodą.

Podlewanie ogródka:

  • Podlewaj grządki wieczorem, gdy woda mniej paruje.
  • Nie podlewaj nadmiernie.
  • Zbieraj deszczówkę i podlewaj nią rośliny.

Uczniowie odczytują swoje sposoby oszczędzania wody, dyskutują na temat pomysłów kolegów. Swoje propozycje przyklejają na dużym kartonie pod wspólnym tytułem: Jak oszczędzać wodę (załącznik nr 4. – Sposoby oszczędzania wody).

  1. Podsumowanie zajęć.

Nauczyciel udostępnia uczniom na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika quizy: Woda (https://wordwall.net/pl/resource/1600029/woda dostępny online: 17.11.2022) i Prawda czy fałsz (https://wordwall.net/pl/resource/14323570/woda -dostępny online: 17.11.2022). Uczniowie odpowiadają na pytania.

  1. Zakończenie zajęć. Runda pytań z wykorzystaniem kostki .

Nauczyciel rzuca kostką. Każdej liczbie odpowiada pytanie Uczniowie odpowiadają na pytania:

  1. Co w omawianym temacie było ważne, a co ciekawe?
  2. Co z tego tematu powinieneś zapamiętać?
  3. Co z dzisiejszej lekcji przekazałbyś innemu uczniowi?
  4. Co ci się na dzisiejszej lekcji udało?
  5. Czego jeszcze chciałbyś się na ten temat dowiedzieć?
  6. W jaki sposób możesz wykorzystać tę wiedzę w życiu?

BIBLIOGRAFIA:

  1. .Hedwig Wilken, Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody, Jedność, Kielce 2004

DODATKOWE MATERIAŁY:

  1. Ciekawostki o wodzie (https://podroztrwa.pl/ciekawostki-o-wodzie/, dostępny online 17.11.2022)
  2. 20 sposobów oszczędzania wody (https://expo2029.uml.lodz.pl/zielone-rozwiazania/oszczedzanie-wody/ -dostępny online: 17.11.2022)
  3. Film Fajniaki oszczędzają wodę (https://www.youtube.com/watch?v=4H4QPfJz59Y dostępny online: 17.11.20222022)
  4. Film Oszczędzanie wody (https://www.youtube.com/watch?v=BbboluESx58 dostępny online: 17.11.2022)
  5. Film Bez wody nie ma życia (https://www.youtube.com/watch?v=HU3zbIiiqv8- dostępny online 17.11.2022)
  6. Natalia Dur “ 17 sposobów oszczędzania wody (https://www.zielonalazienka.pl/blog/sposoby-na-oszczedzanie-wody-w-domu-17-porad/342, dostępny online: 17.2022)
  7. Odgłosy wody: https://www.youtube.com/watch?v=oUgNe1fts-0 dostępny online: 17.11.2022, https://www.youtube.com/watch?v=Q9nb3NAPT3U, dostępny online: 17.11.2022
  8. Quiz Woda (https://wordwall.net/pl/resource/1600029/woda, dostępny online: 17.11.2022
  9. Prawda czy fałsz, Woda (https://wordwall.net/pl/resource/14323570/woda, dostępny online: 17.11.2022)

Do pobrania:
scenariusz_zajęć_woda_kl_I-III